اخبار

اینترنت غیرقابل سانسور روی اتریوم پیاده‌سازی می‌شود

توسعه‌دهندگان اتریوم در حال کار بر روی سیستمی هستند که در آن با استفاده از قابلیت ضد سانسور بلاک چین بتوانند نسل سوم از اینترنت (وب ۳) را در اختیار عموم قرار دهند.

به گزارش کوین دسک، در نشست هفته گذشته توسعه‌دهندگان اتریوم که در شهر دنور آمریکا برگزار شد، توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال دور هم جمع شدند و در خصوص مسائل مهمی از جمله عرضه نسخه دوم اتریوم و بهبودهای عملکردی در آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. نسل جدید اینترنت غیر متمرکز نیز از جمله دیگر برنامه‌هایی بود که در این نشست به آن پرداخته شد. اتریوم نیم سرویس (Ethereum Name Service)، آنستاپبل دامینز (Unstoppable Domains) و یونی لاگین (UniLogin) از جمله این برنامه‌ها بود.

اتریوم نیم سرویس و آنستاپبل دامینز  به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کار خود را آغاز کردند و هدف آنها ارائه جایگزینی همتا به همتا برای ذات مرتبه‌ایِ اینترنت و DNS عنوان شد. یونی لاگین در طرف دیگر، درگاهی برای پروژه‌های نسخه سوم وب، مانند اتریوم نیم سرویس، ایجاد می‌کند.

بخش گسترده‌ای از اینترنتی که امروزه می‌شناسیم توسط اشخاصی خاص از جمله گروه‌های غیر انتفاعی، کسب‌وکارها، دولت‌ها و دانشگاه‌ها کنترل می‌شود. خرید، نام‌گذاری و کنترل دامنه‌های مختلف تا حد زیادی به صداقت در عملکرد ارائه‌دهنده خدمات میزبانی بستگی دارد که بخش عمده‌ای از آنها نیز تحت کنترل همین گروه‌ها است.

شاید بهترین مثال برای بیان مضرات چنین سازوکاری، فروش یک دامنه «.org» به یک شرکت خصوصی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری و بانکی باشد.

با استفاده از بلاک چین اتریوم، این استارت‌آپ‌های نوپا قصد دارند تا این امکان را ایجاد نمایند که وب‌سایت‌هایی غیر متمرکز، بدون تایید نهادهایی نظیر ارائه‌دهندگان DNS فعالیت کنند.

آنستاپبل دامینز، اعلام کرده است که مروگر خود را نیز عرضه خواهد کرد. از دیگر برنامه‌های آنها می‌توان به دامنه‌های جدیدشان با نام «.crypto» اشاره کرد.

برد کام (Brad Kam)، از بنیان‌گذارن این استارت‌آپ در مصاحبه‌اش عنوان کرد که ساخت مرورگر به منظور اعتلای حق آزادی بیان در دنیا صورت گرفته است.

به گفته کام، شرکت‌های ثالث نمی‌توانند دامنه‌های «.crypto» را از دسترس خارج کنند. او در ادامه از سانسورهای گسترده توسط دولت‌های ترکیه و اسپانیا به عنوان مشوق‌هایی یاد که به فعالیت‌های آنها انگیزه می‌بخشند. وی در ادامه گفت:

سانسور همچنان ادامه دارد؛ مثلا ثبت دامنه‌ای با «.cat» که برای حمایت از استقلال کاتالونیا ایجاد شد و پلیس اسپانیا با یورش به محل زندگی فردی که یکی از این دامنه‌ها را در اختیار داشت، فعالیتش را متوقف کرد. بنیان‌گذاران چنین وب‌سایت‌هایی دستگیر و وب‌سایت‌ها نیز مسدود می‌شوند؛ تنها برای اینکه بتوانند جلوی رای‌گیری‌های اعلام استقلال را بگیرند.

در ترکیه نیز دولت فهرستی از ۱۵۰ کلمه ممنوعه ارائه کرده است که نباید در وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. کام در این خصوص می‌گوید:

با میزبانی غیرمتمرکز، هدف ما جایگزینی اینترنتِ فعلی است.

به زعم کام، بیشتر افراد، محصولاتِ نسخه سوم وب را رقیبی برای یکدیگرند می‌دانند که تفکری اشتباه است. هدف در این میان از میان برداشتن سیستم‌هایی نظیر DNS است.

تلاش‌های فعلی در حوزه بلاک چین بسیار اندک بودند؛ که شامل خومان هم می‌شود. رقیب [اصلی] «.com» است.

در حالی که آنستاپبل دامینز توانسته تا یک مروگر و یک سیستم ثبت دامنه ایجاد کند، اتریوم نیم سرویس، تمرکز خود را بر روی سیستم ثبت دامنه و دامنه‌های «.eth» خود قرار داده است.

برنتلی میلگان (Brantly Millegan)، مسئول بخش عملیاتی اتریوم نیم سرویس، در صحبت‌هایش می‌گوید:

هدف نهایی ما در بلند مدت آن است که بتوانیم سیستم ثبت دامنه‌مان را در سطح اینترنت گسترش دهیم. در عمل بدان معناست که شما می‌توانید، دامنه‌ای را که دوست دارید، داشته باشید؛ آن هم بر روی [بلاک چین] اتریوم که سانسور نمی‌شود، غیر متمرکز است و می‌توان آن را برنامه‌ریزی کرد.

به گفته میلگان، اتریوم نیم سرویس با مرورگرهایی نظیر اوپرا (Opera) سازگار است و بیش از ۱۰۰ نرم‌افزار و API مختلف در آن بکار گرفته شده است. طبق گفته‌های میلگان، دامنه‌های «.eth» نوعی از قراردادهای هوشمند بوده و به شبکه اتریوم وابسته‌اند. از طرف دیگر چنین دامنه‌هایی خدمات میزبانی وب به حساب نمی‌آیند.

در حال حاضر، استفاده اصلی اتصال دامنه‌ها با کیف پول‌های ارزهای دیجیتال است، استفاده‌ای که با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بوده است. دیکریپت (Decrypt)، در تازه‌ترین گزارش خود ادعا کرده است که اتریوم نیم سرویس در ابتدا قصد داشت تا آدرس‌های ارزهای دیجیتال را شبیه به آدرس ایمیل کند. در گزارش این شرکت آمده است که دامنه‌های اتریوم دامین سرویس را می‌توان برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی مانند معاملات کاری و موقعیت مکانی افراد بکار برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا