مقالاتمقالات رمزارزها

بیت کوین چیست

مزایای استفاده از بیت کوین

در قرن گذشته ارزهای مختلفی با پشتوانه طلا و نقره پديد آمدند. در سال‌های پايانی قرن بيستم بانک داری  آنلاین با تکيه بر ظهور اينترنت رواج يافت و امروز در پايان اين مسير با بيت کوين روبرو هستيم. اولين پول ديجيتال غيرمتمرکز که به منظور جلوگيری از ايجاد تورم و حفظ ارزش پول و دارايي مردم در مدت طولانی ايجاد شده است.
بیت کوین (Bitcoin) پولی غیرعینی و نوعی ارز دیجیتال بر مبنای کریپتوکارنسی یا رمزگذاری است که متعلق به هیچ دولت، کشور و یا شرکتی نبوده و براساس نظام بانکداری معمول در جهان، انتشار نمی‌یابد. درواقع  بيت کوين يک سيستم پول الکترونيکی همتا به همتا است که به کاربران امکان می دهد بدون هيچ واسطه‌ای و بدون حضور يک سيستم مرکزی یا همان بانک نسبت به انتقال پول به يکديگر اقدام نمايند.  اولین تلاش‌ها برای پیدایش ارز رمزی و جایگزین کردن فناوری رمزنگاری پول به جای کنترل‌های متمرکز بانک‌های مرکزی در سال 1998  صورت گرفته است. شکل پیاده‌سازی شده اولین ارز با چنین مفهومی در سال 2009 و با عنوان بیت کوین به وسیله شخص یا اشخاصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) عرضه شد. بیت کوین بیشتر حاصل توسعه یک نرم‌افزار متن باز است. می‌توان گفت نرم‌افزارهای متن باز (open source) و در اینجا به طور مشخص، بیت کوین، به دلیل آنکه بر پایه همکاری‌های فکری و مشارکت‌های فنی گروه زیادی از توسعه‌دهندگان در سراسر جهان به وجود می‌آیند، صاحب و مالک مشخصی ندارند.

نگهداری اطلاعات بصورت بسته‌های اطلاعاتی رمزگذاری شده (بلاک چین)

ایده دیگر بیت کوین که باعث جهشی بزرگ در حوزه آی‌تی شد، تکنولوژی منحصر بفردی با نام بلاک چین (Blockchain) است که برای اولین بار توسط بین کوین ارائه و مورد استفاده قرار گرفت.
این تکنولوژی اطلاعات تراکنش‌های مالی بیت کوین (شماره حساب مبدا و مقصد، مبلغ منتقل شده، تاریخ تراکنش و موجودی جدید حساب مبدا و مقصد) را بصورت یک بسته اطلاعاتی در می آورد، سپس چندین عدد از این بسته‌ها را یکجا جمع‌آوری کرده (بلاک) و همه را با هم رمزگذاری می کند. بدین صورت امکان دستکاری اطلاعات حساب‌ها وجود نخواهد داشت. بلاک‌ها بصورت ریاضی به یکدیگر وابسته‌اند (زنجیر‌وار) و حتی اگر یک هکر یک بلاک تقلبی برای سرورهای بیت کوین بفرستد، سرور به راحتی قادر به تشخیص آن بوده و آن را دور می اندازد.
در بیت کوین اطلاعات تمامی تراکنش‌های شبکه بصورت رمزگذاری شده روی همه سرور‌ها وجود دارند. بدین‌صورت اگر یک یا چند سرور از کار بیفتند باز هم کاربران به اطلاعات حساب‌های خود دسترسی دارند و شبکه بیت کوین به کار خود ادامه می‌دهد.

مزایای بیت کوین چیست

بیت کوین ها به عنوان نوعی پول ویژگی‌هایی چون پایداری، قابلیت حمل و تقل، تعویض پذیری، کمیابی، بخش‌پذیری و شناخت‌پذیری دارند. ولی این ویژگی‌ها بر مبنای خواص ریاضی استوار شده است نه برمبنای خاصیت‌های فیزیکی مانند طلا و نقره و نه براساس اعتماد به مرجعی مرکزی مانند ارزهای بدون پشتوانه. درواقع این ریاضیات است که بیت کوین را پشتیبانی می‌کند. با این ویژگی ها بیت کوین نسبت به سایر ارزها و شیوه‌های پرداخت مزایایی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن ها اشاره می‌کنیم:
آزادی پرداخت وجه – هر موقع از شبانه‌روز و در هرکجای جهان و در هر کجای جهان ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکان‌پذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست و هیچ محدودیت مکانی و زمانی اعمال نخواهد شد. بیت کوین به کاربرانش اجازه می‌دهد برپول خود کنترل کامل داشته باشند.
کارمزدهای بسیار اندک – درحال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین با کارمزدی بسیار اندک انجام می‌گیرد. کاربران می‌توانند برای پردازش سریع تر تراکنش خود کارمزد پرداخت نمایند که درتنیجه تاییده تراکنش را سریع‌تر از شبکه دریافت خواهند کرد. علاوه براین، پردازش‌گرهای تجاری هم هستند که مشتریان را در پردازش تراکنش‌ها، تبدیل بیت کوین ها به سایر ارزها مثل دلار و یورو و واریز مبالغ بطور مستقیم و روزانه به حساب بانکی آن‌ها یاری دهند. چون این تراکنش‌ها برمبنای بیت کوین است کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال از آن‌ها خواسته خواهد شد.
ریسک کمتر برای کاربران – تراکنش‌های بیت کوین امن و برگشت‌ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از کاربران دربرابر ضررهای ناشی از کلاه‌برداری یا پرداخت‌های برگشتی جعلی محافظت می‌کند. کاربران می‌توانند به سادگی به بازارهای جدیدی قدم بگذارند که هیچ کارت اعتباری در آن در دسترس نباشد و دستاورد آن کارمزد کمتر، بازارهای بزرگتر و هزینه‌های مدیریت کمتر است.
امنیت و کنترل – کاربران بیت کوین بر تراکنش‌های خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور به انجام معامله‌ای کرد. درست برخلاف آنچه در روش های دیگر پرداخت گاهی پیش می‌آید و مبالغی ناخواسته یا از پیش اعلام نشده از کاربران کسر می‌گردد. پرداخت‌های بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد انجام می‌گیرد. به این ترتیبب محافظت شدیدی در برابر سرقت هویت کاربران ایجاد شده است. کاربران بیت کوین همچنین می‌توانند با تهیه بک آپ یا نسخه پشتیبان و رمزگذاری از پولشان محافظت نمایند.
شفافیت و بی‌طرف بودن – تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین بسادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه هست و می‌توان آن را بلافاصله راستی آزمایی کرده و از آن‌ها استفاده نمود. هیچ شخص یا سارمانی نمی‌تواند پروتکل بیت کوین را کنترل یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری ایمن شده و شبکه بیت کوین را از نظرشفافیت، بی‌طرفی کامل و قابل پیش‌بینی بودن کاملاً قابل اعتماد ساخته است.
ارزش بیت کوین در چند ســال گذشــته در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به چند هزار دلار افزایش یافته اســت. مجمع جهانــی اقتصاد پیش‌بینی کرده است که تا سال 2027  حدود 10 درصد از تولیــد ناخالص داخلی جهان بــر پایه ارزهای مجــازی خواهد بود و دولت‌ها به دلیل از دست دادن قدرت پولی خود، به فکر راهکارهای جایگزینی در برابر توسعه ارزهای مجازی خواهند افتاد. از اینرو، از قدرت دلار در ســطح جهان کاسته خواهد شد. در حال حاضر بیش از 3000 ارز دیجیتال در جهان وجود دارد که بیت کوین توانســته اســت بیشــتر مورد توجه و اقبال عمومی قرار بگیرد  و با ارزش بازاری برابر با 110 میلیارد دلار به عنوان اولین پول رمزپایه دنیا شناخته می‌شود.
ارزش بیت کوین و تمامی رمز ارز ها بر پایه دلار سنجش می‌شوند، دلاری که از نوع دیجیتال است و تتر نامیده می‌شود، شاید نیاز باشد تا ابتدا تتر تهیه نموده و سپس آن را به بیت کوین تبدیل نمائید. صرافی آنلاین آی آر اکسچنجر ( آنی چنج ) خدمات خرید و فروش تتر را تحت تمامی شبکه های بلاک‌چین مرتبط و مرسوم برای شما بصورت واریز آنی انجام می‌دهد.

امنیت بیت کوین

تکنولوژی بیت کوین، پروتکل آن و رمزنگاری، سابقه ردیابی امنیتی قوی دارد و شبکه بیت کوین احتمالاً بزرگترین پروژه محاسباتی توزیع شده در جهان است. بیشترین آسیب‌پذیری بیت کوین ناشی از خطای کاربر است. ممکن است فایل‌های کیف پول بیت کوین که کلیدهای محرمانه لازم را ذخیره می‌کند به طور تصادفی حدف، گم و یا دزدیده شوند، درست مانند آنکه پول نقد واقعی به شکل دیجیتال ذخیره شده باشد. خوشبختانه کاربران می‌توانند اقدامات امنیتی مطمئنی را بکار بندند تا از پول خود محافظت کنند با از تامین کنندگان خدمات سطوح امنیتی مناسبی دارند و خدمات خود را با بیمه ارائه می‌کنند استفاده نمایند.
سال‌ها پس از پیدایش بیت کوین، هنوز قوانین پروتکل و رمزنگاریی که در آن استفاده شده معتبر است و نشان می‌دهد که مفهوم آن به خوبی طراحی شده است. در طول زمان نیز نقایص امنیتی در پیاده‌سازی این نرم‌افزار برطرف شده است.
همچنین، تغییر دادن پروتکل بیت کوین به این آسانی‌ها ممکن نیست. هر مشتری بیت کوین که از همان قوانین یکسان پیروی نکند نمی‌تواند قوانین خودش را به کاربران دیگر اعمال کند . بر اساس ویژگی‌های بیت کوین، خرج کردن دوباره آن‌ها در همان زنجیره بلاک ممکن نیست. خرج کردن بیت کوین ها بدون یک امضاء مجاز هم ممکن نیست. بنابراین امکان ندارد که بتوان مقادیر کنترل نشده‌ای از بیت کوین ها را به یکباره تولید کرد، دارایی کاربران دیگر را خرج نمود، شبکه را برای همیشه از کار انداخت و یا کارهایی از این دست انجام داد.

در هر لحظه می‌توانید برای خرید بیت کوین و یا فروش بیت کوین از خدمات خرید و فروش بیت کوین صرافی آنلاین آی آر اکسچنجر ( آنی چنج ) که بصورت اتوماتیک انجام می‌شود، استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا